Monday, December 3, 2012

Rumfest


Når sønnike siger; jeg vil have en rumfest hvad tænker man så? Jeg var relativ blank. Jeg har kun holdt pigefødselsdage og de tidligere fødselsdage vi har holdt for ungerne har ikke været temafester.

Jeg måtte en tur på www.birthdaypartyideas.com for at få ideer og det skal jeg da lige love for jeg fik. Der findes ideer til alle aldre, ambitionsniveauer og pengepunge.

Invitationen
Ordlyden på invitationen lyder:

Kære astronautkadet Mike

Kaptajn Alexander skal på en vigtig fødselsdagsmission i rummet og missionen skal bemandes. Du inviteres hermed til at rejse med på missionen.

Nedtællingen starter kl. 12:30 d. 12. maj 2012.

Affyringen sker fra adressen Klempegårdsvej 78 i Nr. Dalby

Missionen afsluttes kl. 15:30, hvor de pårørende kan nyde en kop kaffe og kage mens de venter på at rumfærgen lander.

Med venlig hilsen
Kaptajn Alexander
s.u. 2. maj 2012 Kontrolrummet

Festen
Da festen skal holdes samtidigt med søsters har jeg inviteret dem en halv time senere end pigerne. Når de ankommer er første aktivitet at dekorere deres egen missionskasket. Jeg har købt nogle hvide kasketter og et NASA logo som skal stryges på sammen med drengenes navne. Dette har to formål, dels kan de selv kende forskel på deres egne kasketter og så vil vi voksne have et navn på alle drengene :) Et eller andet siger mig at vi får mere brug for at kunne drengenes navne end pigernes.Derudover får de et lille badge - en communicator så de kan komme i kontakt med kontrolrummet.

Udover logoet og navnet vil jeg lave et par kartoffeltryk med typiske rumbilleder. Jeg havde nogle tekstil tudser som de får lov til at farvelægge tegningerne med.

Når kasketterne er færdige er det tid til frokost, ca. samtidig med frokosten hos Emmeline.

Menu
Månelandskab - Pizza
Rumgrønt - Grøntsagsstænger
Astronautguf - Frugt
Frossent rumguf - Is (se mere om dette på prinsessefesten indlægget)
Rumsaft - Sprite med blå farve, grønt saftevand

Månevandring
Månevandring er bare et smart ord for skattejagt. Alexander foreslog selv at raketten kunne være trampolinen, så de skal lette fra trampolinen. Jeg har planlagt følgende poster:
Saturns ringe - for at blive en god astronaut skal man være god til at ramme. Ideen er at de skal kaste bolde igennem en hulahop ring og en lidt mindre ring.
Jordanalyse - en del af enhver rummission er hjemtage jordprøver. Rumvæsner har dog pillet ved prøverne, så astronauterne skal finde den rigtige prøve. Syltetøjsglas med forskellige ting. De skal med bind for øjnene finde jordprøven. Glassene indeholder f.eks. kogt spagetti, sten, perler, og jord.
 
Besked til jorden - Astronauterne har fundet rumvæserne og skal sende en besked afsted til jorden. Det sker ved at vi har spændt en fiskesnøre op i haven med et sugerør. Bind en oppustet ballon på sugerøret og giv slip.
Skatten - Rumvæsnerne har efterladt en skat som astronauterne skal finde. Skatten er en lille pakke med selvlysende stjerner.

Efter månevandringen er det tid til kagen - en chokoladekage med fondant og et Toystory kagetryk fra Kagebutikken.dk.

På dette tidspunkt vil forældre begynde at komme, de vil få servereret kaffe/te og resterne af kagen. Drengene får lov til at lege frit i haven indtil de skal hjem.

No comments:

Post a Comment